Liefde voor het vak.

Je ziet er niets van, maar je merkt het als je hem spreekt: Olaf Friederichs is de vierde generatie in een familielijn van optiekbedrijven. Met ruim 115 jaar geschiedenis is Friederichs – het bedrijf van zijn broer en neef – één van de oudste Nederlandse familiebedrijven in de optiekbranche. We kunnen dan ook rustig stellen dat de appel niet ver van de boom valt.

Olaf begon zijn opleiding optometrie in 1991, en liep stages bij Dr. Rosenthal, Boston Eye Associates in Amerika en verschillende academische ziekenhuizen in Nederland. Na zijn studie bleef hij  werkzaam bij dokter Van Bijsterveld – een begrip in de wereld van klinisch droge ogen en de behandeling daarvan. Daarna continueerde hij zijn werk bij het OMC in Haarlem. Later stapte hij over naar Jongsma Optiek in Zaandam.

Vanaf dat moment ontstond zijn liefde voor brillen. Na twee jaar op Curaçao bij Optica Oduber & Kan gewerkt te hebben kwam hij terecht bij Koopman Optiek in Purmerend. Daar breidde die liefde voor brillen zich alleen maar uit. Overigens ook naar Cindy, die daar reeds werkzaam was. Samen streken ze neer in Middelie, ze trouwden en na de geboorte van hun eerste dochter vertrokken ze voor het avontuur terug naar Bonaire. Olaf kreeg bij Optica Antillana op Bonaire een kans een optiekzaak te bedrijven. Ook daar ervaarde hij enorme tegenstellingen tussen rijk en arm. Met Fundashon di Bista i Oido, heeft hij veel vrijwilligerswerk gedaan m.b.t. screening van verhoogde oogdruk (glaucoom) en diabetes.

Na hun terugkeer in Nederland heeft Olaf gewerkt bij het kleinschalige en persoonlijke Bril in Amsterdam. Inmiddels ouders van twéé prachtige dochters, kregen ze de mogelijkheid een optiekbedrijf in Edam over te nemen. Daar kunnen ze in hun eigen zaak al hun ervaring bundelen.

Ze doen elk waar ze het best in zijn: Cindy ontvangt klanten en zorgt op onnavolgbare wijze voor sfeer. Olaf is elke dag aanwezig voor oogmetingen, contactlens-controles en optometrie. Samen helpen ze u bij het vinden van een passende (zonne)bril op sterkte. Loop eens binnen – met of zonder afspraak – en voel hoe prettig het is ontvangen te worden in een zaak die service, professionaliteit en ontzettend veel liefde voor het vak uitstraalt.